måndag 30 mars 2009

Bakning

Igår hittade jag ett recept på doptårta som jag tror jag ska använda, en tårta gjord på ljus tårtbotten, jordgubbsvaniljmousse som fyllning och sugarpaste som täcker hela tårtan.


Vi var och handlade ingredienserna igår, så gjorde jag en "provtårta", sugarpasten ska vara i kylskåp 1 dygn innan man kavlar ut den och täcker tårtan, så den blir helt färdig först idag.
Man kan också köpa färdig sugarpaste, men jag valde att göra den själv, svårare, men sägs vara godare. Jag la några droppar karamellfärg i, så hela tårtan blir rosa. 
Jordgubbsvaniljmoussen var jättegod! Det smakade som kvarg, fast om det är möjligt - godare.
Daniel diskade samtidigt som jag bakade, så vi hade Nicolina i babysittern så hon fick se på oss, hon var helt lugn från början till slut.   


Hon var på jätte bra humör hela dagen igår, hon pratade och log och kunde ligga för sig själv långa stunder utan gnäll. Hon tog t.o.m. tutten! vet inte om det bara var tillfälligt eller om hon nu har kommit underfund med hur hon ska hantera den.. i alla fall gick det riktigt bra!


Vi var på promenad in till  stan igår också, för det behövdet glyserol till tårtan som bara finns att köpas på apotek, efter apoteket for vi in till H&M för jag skulle köpa fler "dregellappar" åt Nicolina, då hittade vi ett par rosa Hello Kitty solglasögon som hon verkligen tyckte om! de är lite stora ännu, men det är ju bra eftersom hon kommer behöva dem mer i vår och i sommar.


Idag är det jätte fint väder, så vi far ut på promenad snart, klockan är bara 08:21 ännu så vi väntar nån timme så det hinner bli lite varmare.
Sen sålänge hon sover på balkongen ska jag slutföra tårtan, jag lägger in en bild sen när den är klar (om den blir lyckad vill säga). 




2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi visade Nicolina åt Emilia i går på datorn. och oj va hon börja prata, gua, ghrrraaa bhoooa, ja ungefär så nåntig lät det här

Janina sa...

Haha :D va gulligt! :)